Uppgift: Artikel

Skriv en artikel
Torsdag 6/12 skriver vi en artikel på lektion
En artikel förekommer vanligtvis i tidningar, kvällspress, tidskrifter och magasin. Den ska vara klar och konkret – K-regeln. Den ska vara längre än en notis och dessutom svarar artikeln ganska utförligt på de sex frågorna: Vem? Vad? När? Var? Hur? Varför?
En artikel ska sakligt skildra information om en produkt, händelse eller en person. Redogörelsen ska vara så objektiv och korrekt som möjligt. Det bör alltså inte finnas några personliga kommentarer eller värdeladdade ord utan läsarna ska själva kunna ta ställning och tycka till.
Ibland händer det emellertid att skribenter inte är helt sakliga och objektiva, de lägger t.ex. till eller drar ifrån, smyger in egna åsikter eller reklam eller låter bara en part av flera komma till tals. Som läsare måste du därför alltid läsa med kritiskt öga. Allt är kanske inte sant! Och som skribent måste du alltid sträva efter att vara så objektiv och saklig som möjligt.
Din artikel ska bestå av:
En intresseväckande och slagkraftig rubrik (Rubriken ska bestå av högst 6 ord)
En ingress med t.ex. en lockande presentation eller detalj eller en kortfattad sammanfattning av det viktigaste.
Brödtext, det längre textavsnittet som utgör själva artikeln.
Du ska referera till minst en källa och gärna även citera.
En bild (eller flera) med bildtext och eventuellt även diagram, tabeller och faktarutor.
När du skriver
Skriv texten enligt den så kallade trattmodellen: det viktigaste först, sedan det näst viktigaste och så vidare i fallande skala. Får du ont om plats kan du, precis som yrkesjournalisterna, stryka det sista.
Försök att svara på följande frågor:
Vem? Vem är personen som artikeln handlar om (bakgrund, fakta, aktuell)
Vad? Berätta vad du vill informera om
När? Finns viktiga år eller andra tidsangivelser som är av intresse
Hur? Berätta om hur det gick till
Varför? Förklara händelsen
Var? Ange plats
På lektion:
Artikeln ska vara 400-800 ord och skrivas med Times New Roman eller annat tydligt typsnitt, storlek 12
Uppgift: Krönika

Skriv en Krönika
Ordet krönika kommer från grekiskans chronos som betyder ”tid”. Förr bestod en krönika av en kronologisk skildring av historiska händelser. Numera är krönika oftast en spalt i tidningar och tidskrifter eller ett radioprogram där en person kommenterar egna minnen, något aktuellt eller vardagligt. Ibland förekommer också historiska tillbakablickar.
En krönika påminner om en nyhetsartikel eftersom den för det mesta handlar om ett dagsaktuellt ämne men påminner också om en debattartikel eftersom skribenten ofta argumenterar för sin åsikt. Krönikören informerar inte bara utan för fram och utvecklar sin egen uppfattning. Man kan säga att en krönika ska vara en lättsam text med personliga kommentarer kring aktuella och vardagliga ämnen. Uppgiften är att väcka tankar, roa och underhålla.
Förbered dig
· Bestäm dig för en fråga eller dagsaktuellt ämne som engagerar och berör dig.
· Sätt dig in i frågan eller ämnet genom att samla information från olika källor.
· Gör en tankekarta eller utkast kring de punkter som du vill ha med i din krönika.
När du skriver
Presentera din huvudåsikt och för sedan fram olika argument som talar för eller emot. Väg argumentet mot varandra och gör dem tydliga genom att lyfta fram olika exempel. Levandegör texten med hjälp av ett mustigt och överraskande bildspråk och hjälp läsaren att identifiera sig genom att berätta om människor och miljöer, egna minnen, erfarenheter och uppfattningar. Resonera och var samtidigt personlig i språk, synpunkter och kommentarer. Du kan avsluta krönikan genom att klargöra din egen slutsats eller genom att överlämna till läsaren att själv bilda sig en egen uppfattning. Avsluta gärna med en twist!
Ps. Glöm inte se information och definition i ett tidigare inlägg här på bloggen.
Krönikan ska vara 200-400 ord och skrivas med Times New Roman eller annat tydligt typsnitt, storlek 12, 1,3 radavstånd. Du ska ta med ditt utkast till lektion som stöd vid skrivandet.
Du skriver krönikan på lektion torsdag 22/11 8.20-9.40. OBS! Inga förseningar kommer tillåtas vid det här tillfället av hänsyn till de som skriver och behöver koncentrera sig.
Typiska drag för krönikor

Nedan ser ni typiska drag för en krönika:·
Syfte: Att underhålla, skapa reaktioner
- Lustigheter
- Slang
- Journalisten väldigt synlig
- Utrop, laddade ord
- Ofullständiga meningar
- Överraskande
Här är länkar till de krönikor ni ska ha läst:
Länkar till krönikor
Aftonbladet – Natalia Kazmierska
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article15146819.ab
SVD – Sam Sundberg
http://www.svd.se/kultur/risken-ar-att-jag-blir-en-idiot_6776397.svd
http://www.svd.se/kultur/ingenting-var-battre-forr_6728109.svd
http://www.svd.se/kultur/sa-ser-svensken-ut-i-googles-ogon_6711815.svd
Metro
http://www.metro.se/kolumner/mobbning-har-ingen-alder/EVHlhD!MZxyWQnVSKk/
http://www.metro.se/kolumner/kunskap-ar-an-sa-lange-gratis/EVHlhw!nG7Xpfvq98PHk/
http://www.metro.se/kolumner/du-och-jag-behover-inte-carpe-diem/EVHlih!sEEyJRXu6yWmk/