eeasv.blogg.se

Svenska 1

Artikellänkar

Publicerad 2012-11-26 08:17:00 i Artikel

Mangs får sin dom
http://www.dn.se/nyheter/sverige/mangs-far-sin-dom
 
Nu har bedragarna hittat till Instagram
http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/nu-har-bedragarna-hittat-till-instagram_7700174.svd
 
Wikileaks har släppt svenska dokument
http://www.expressen.se/nyheter/wikileaks-har-slappt-svenska-dokument/
 
Fånga livet utan uppehåll
http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/ar-du-redo-att-fanga-livet-pa-bild_7614542.svd
 
Varje steg du tar ska övervakas
http://www.svd.se/naringsliv/varje-steg-du-tar-ska-overvakas_7676700.svd
 
Jorden blir allt varmare
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1134972-jorden-blir-allt-varmare
 

Uppgift: Artikel

Publicerad 2012-11-23 15:25:03 i Artikel

 

Skriv en artikel

Torsdag 6/12 skriver vi en artikel på lektion 

En artikel förekommer vanligtvis i tidningar, kvällspress, tidskrifter och magasin.  Den ska vara klar och konkret – K-regeln. Den ska vara längre än en notis och dessutom svarar artikeln ganska utförligt på de sex frågorna: Vem? Vad? När? Var? Hur? Varför?

En artikel ska sakligt skildra information om en produkt, händelse eller en person. Redogörelsen ska vara så objektiv och korrekt som möjligt. Det bör alltså inte finnas några personliga kommentarer eller värdeladdade ord utan läsarna ska själva kunna ta ställning och tycka till.

Ibland händer det emellertid att skribenter inte är helt sakliga och objektiva, de lägger t.ex. till eller drar ifrån, smyger in egna åsikter eller reklam eller låter bara en part av flera komma till tals. Som läsare måste du därför alltid läsa med kritiskt öga. Allt är kanske inte sant! Och som skribent måste du alltid sträva efter att vara så objektiv och saklig som möjligt.

 

Din artikel ska bestå av:

En intresseväckande och slagkraftig rubrik (Rubriken ska bestå av högst 6 ord)

En ingress med t.ex. en lockande presentation eller detalj eller en kortfattad sammanfattning av det viktigaste.

Brödtext, det längre textavsnittet som utgör själva artikeln.

Du ska referera till minst en källa och gärna även citera.

En bild (eller flera) med bildtext och eventuellt även diagram, tabeller och faktarutor.

När du skriver

Skriv texten enligt den så kallade trattmodellen: det viktigaste först, sedan det näst viktigaste och så vidare i fallande skala. Får du ont om plats kan du, precis som yrkesjournalisterna, stryka det sista.

Försök att svara på följande frågor:

Vem? Vem är personen som artikeln handlar om (bakgrund, fakta, aktuell)

Vad? Berätta vad du vill informera om

När? Finns viktiga år eller andra tidsangivelser som är av intresse

Hur? Berätta om hur det gick till

Varför? Förklara händelsen

Var? Ange plats

På lektion:

Du skriver ett utkast eller en tankekarta på lektion. Utkastet ska du ta med dig till lektionen då du skriver artikeln. I utkastet ska du besvara frågorna: vem, vad, när, hur, var, varför
 
Upprätta ett worddokument. I det lägger du in rubriken och den bild(er) som illustrerar din text samt bildtexten. Om du vill ha diagram/tabeller/faktarutor så lägger du in även dem. Lägga in din källa på ett korrekt sätt i dokumentet. Skriv en ingress (Den kan du ändra om du vill under skrivningen)

Artikeln ska vara 400-800 ord och skrivas med Times New Roman eller annat tydligt typsnitt, storlek 12

 

Uppgift: Krönika

Publicerad 2012-11-15 08:14:00 i Krönika

Skriv en Krönika

Ordet krönika kommer från grekiskans chronos som betyder ”tid”. Förr bestod en krönika av en kronologisk skildring av historiska händelser. Numera är krönika oftast en spalt i tidningar och tidskrifter eller ett radioprogram där en person kommenterar egna minnen, något aktuellt eller vardagligt. Ibland förekommer också historiska tillbakablickar.

 

En krönika påminner om en nyhetsartikel eftersom den för det mesta handlar om ett dagsaktuellt ämne men påminner också om en debattartikel eftersom skribenten ofta argumenterar för sin åsikt. Krönikören informerar inte bara utan för fram och utvecklar sin egen uppfattning. Man kan säga att en krönika ska vara en lättsam text med personliga kommentarer kring aktuella och vardagliga ämnen. Uppgiften är att väcka tankar, roa och underhålla.

Förbered dig

·         Bestäm dig för en fråga eller dagsaktuellt ämne som engagerar och berör dig.

·         Sätt dig in i frågan eller ämnet genom att samla information från olika källor.

·         Gör en tankekarta eller utkast kring de punkter som du vill ha med i din krönika.

När du skriver

Presentera din huvudåsikt och för sedan fram olika argument som talar för eller emot. Väg argumentet mot varandra och gör dem tydliga genom att lyfta fram olika exempel. Levandegör texten med hjälp av ett mustigt och överraskande bildspråk och hjälp läsaren att identifiera sig genom att berätta om människor och miljöer, egna minnen, erfarenheter och uppfattningar. Resonera och var samtidigt personlig i språk, synpunkter och kommentarer. Du kan avsluta krönikan genom att klargöra din egen slutsats eller genom att överlämna till läsaren att själv bilda sig en egen uppfattning. Avsluta gärna med en twist! 

Ps. Glöm inte se information och definition i ett tidigare inlägg här på bloggen. 

 

Krönikan ska vara 200-400 ord och skrivas med Times New Roman eller annat tydligt typsnitt, storlek 12, 1,3 radavstånd. Du ska ta med ditt utkast till lektion som stöd vid skrivandet. 

 

Du skriver krönikan på lektion torsdag 22/11 8.20-9.40. OBS! Inga förseningar kommer tillåtas vid det här tillfället av hänsyn till de som skriver och behöver koncentrera sig. 

Lycka Till/Linda

Typiska drag för krönikor

Publicerad 2012-11-05 08:54:00 i Krönika

Nedan ser ni typiska drag för en krönika:·       

Syfte: Att underhålla, skapa reaktioner

  • Lustigheter
  • Slang
  • Journalisten väldigt synlig
  • Utrop, laddade ord
  • Ofullständiga meningar
  • Överraskande

Här är länkar till de krönikor ni ska ha läst:

Länkar till krönikor

Aftonbladet – Natalia Kazmierska

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article15146819.ab

SVD – Sam Sundberg

http://www.svd.se/kultur/risken-ar-att-jag-blir-en-idiot_6776397.svd

http://www.svd.se/kultur/ingenting-var-battre-forr_6728109.svd

http://www.svd.se/kultur/sa-ser-svensken-ut-i-googles-ogon_6711815.svd

Metro

http://www.metro.se/kolumner/mobbning-har-ingen-alder/EVHlhD!MZxyWQnVSKk/

http://www.metro.se/kolumner/kunskap-ar-an-sa-lange-gratis/EVHlhw!nG7Xpfvq98PHk/

http://www.metro.se/kolumner/du-och-jag-behover-inte-carpe-diem/EVHlih!sEEyJRXu6yWmk/

 
Uppgift: Ta nu ut de typiska dragen ni hittar i de krönikor ni läser/läst på lektion med hjälp av ovanstående lista. Ge exempel genom att citera från krönikorna. Motivera dina val. Lägg in citat och motivering i ett inlägg (rubrik: Typiska drag i krönikor)

 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela